Feed 
در پرشین‌بلاگرز دو سطح مختلف همکاری وجود دارد.
1- همکاری در جهت ایجاد یک خبرخوان تخصصی 
2- همکاری در اداره‌ی پرشین‌بلاگرز
میزان صرف وقت درهر دو نوع همکاری بسیارناچیز و تقریباً بی‌نیاز به دانش فنی است. اجازه بدهید به شرح هرکدام بپردازیم.

1- همکاری در ایجاد یک خبر خوان تخصصی
ایجاد یک خبرخوان به روش پرشین‌بلاگرز بی‌اندازه آسان و پربازده است. این روزها اکثریت وبلاگنویسان از یک خبر‌خوان جهت مطالعه مطالب سایر وبلاگ‌ها استفاده می‌کنند. گوگل‌ریدر، خبرخوانی است که استفاده گسترده‌ای در وبلاگ‌شهر دارد. طبیعی است که این تصور را داشته باشیم که بسیاری از  وبلاگ‌نویسان مجموعه‌ای از وبلاگ‌های مورد علاقه یا تخصص خود را در آن جمع کرده و هر دسته از آن‌ها را جداگانه و تحت نامی قرار داده‌اند. استفاده از گوگل‌ریدر و وجود فید‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی وبلاگ‌ها درآن، زمینه‌ساز ایجاد یک خبرخوان از پیش بوده‌است، فقط با اندکی کاربیشتر، می‌شود همان فید های گوگل ریدر را به یک خبرخوان تبدیل کرد.
به همین سادگی!
حالا اجازه بدهید مراحل ایجاد یک خبرخوان تخصصی، از ایده تا اجرا را تفکیک و با هم آن را مرور کنیم.

مراحل قبل از ایجاد
اجازه بدهید چند  پیش فرض  داشته باشیم

پیش‌فرض اول: شما دارای سابقه‌ی کافی در وبلاگ‌نویسی هستید و تعداد کافی مطلب منتشر شده در وبلاگ خود دارید. پرشین‌بلاگرز برای خبر‌خوان‌هائی که شامل موضوعات کلی‌ترهستند حداقل یک‌سال سابقه و وجود ۱۰۰ مطلب منتشرشده در وبلاگ را ضروری می‌بیند. مدیران این خبرخوان‌ها دارای مسئولیت بیشتری هستند و در واقع حکم نظارت بر خبرخوان‌های زیر مجموعه آن موضوع را دارند. مثال این خبرخوان‌ها، خبر‌خوان مهندسی است. جهت سایر خبرخوان‌های تخصصی‌تر حداقل ۳ ماه سابقه و وجود ۲۰ مطلب در وبلاگ  کافی به نظر می‌رسد. مثال این نوع خبرخوان، خبرخوان مهندسی مکانیک است.

پیش‌فرض دوم: مرامنامه پرشین بلاگرز رامطالعه و مفاد مندرج درآن را قبول کرده‌اید. مرامنامه متن کوتاهی است مشتمل برعلت ایجاد و شیوه‌ی همکاری با موسسین پرشین‌بلاگرز، دیدگاه‌های ما که بر پنچ اصل اساسی استواربوده و راهنمای حرکت ما در پرشین‌بلاگرزمی‌باشد.

پیش‌فرض سوم: شرایط پذیرش وبلاگ‌ها در پرشین‌بلاگرز را ملاحظه و پذیرفته‌اید که در هنگام مدیریت خبرخوان، چنین شرایطی را در پذیرش وبلاگ‌های خبرخوان‌تان رعایت کنید. طبیعی است که  وبلاگ شما هم مشمول چنین شرایطی می‌شود.

بنابرین:
1- لیست خبرخوان‌های موجود و لیست وبلاگ‌های آنرا می‌بینید و از آن ایده می‌گیرید. سئوالاتی مطرح میشود از قبیل: با توجه به زمینه فعالیت وبلاگ، تخصص و علاقه‌ام چه خبرخوان جدیدی مناسب است؟ آیا وبلاگهای رده مورد نظر من به تعدادی هستند که یک خبرخوان برای آنها ایجاد شود؟ وجود 30 وبلاگ فعال در موضوع مورد نظر جهت ایجاد یک خبرخوان ضروری است.

2- با داشتن یک ایده شما ابراز تمایل می‌کنید که یک خبرخوان ایجاد کنید و توسط این فرم ساده با ما تماس میگیرید

3- با توجه به اطلاعات داده شده، موضوع خبرخوان پیشنهادی شما را در جمع‌مان به بحث می‌گذاریم، از وبلاگ شما بازدید کرده و موضوع خبرخوان جدید را با توجه به نوع فعالیت وبلاگ شما ارزیابی میکنیم. امکان فنی ایجاد آن را ارزیابی کرده و سپس یکی از همکاران ما با شما تماس خواهد گرفت. همکار مسئول تماس، به سئوالات و ابهامات شما پاسخ می‌دهد تا زمانی‌که موضوع ایجاد خبرخوان قطعی شود.

4- در صورت مساعد بودن کلیه شرایط، شما اقدام به جمع آوری فید وبلاگ‌های خبرخوان جدید در گوگل‌ریدر خود می‌کنید. تمام آن‌ها را تحت یک دسته در گوگل‌ریدر قرار می‌دهید. سپس آدرس اینترنتی آن دسته را به ما اعلام می‌کنید.  با وجود سادگی فوق العاده این مرحله،  یک راهنمای مصور هم برای آن تهیه شده است که در اینجا می‌توانید ملاحظه کنید.
کار شما تمام است.

تبریک می‌گوئیم!
به زودی یک خبرخوان با مدیریت و نام شما به وبلاگ‌شهرعرضه می‌شود. تصدیق می‌کنید که کار به گونه ای باورنکردنی ساده بود.

پس از ایجاد
اکنون شما مدیریت این خبرخوان را از راه دور به عهده دارید. به مرور و ضمن گشت معمول اینترنتی وبلاگ‌های این رده را به آن اضافه می‌کنید. وبلاگ‌هائی را که فعالیتی ندارند حذف می‌کنید. ما هم درخواست‌های ورود به خبرخوان را به شما اطلاع می‌دهیم. معمولاً درخواست‌های ورود در یک خبرخوان تخصصی در حدی هستند که رسیدگی به آن‌ها وقت زیادی را طلب نکند. در کل امور دست شماست و هر تغییری که شما در گوگل‌ریدر خود اعمال کنید در خبرخوان شما واقع در پرشین‌بلاگرز با تاخیر زمانی اندکی منعکس می‌شود. روابط ما و شما نیز فاقد دردسرهای معمول است. اختیارات زیاد و وظائف اندک است.

اینها چکیده و خلاصه‌ای از مرحله پیشنهاد تا اجرا و سپس مدیریت یک خبرخوان بود. طبیعتاً کارهر چند ساده هم که باشد دارای نکات ریزی است. این نکات را به مرور خواهید آموخت. راهنمای همکاران به شرح جزئیات بیشتری پرداخته است. حاصل تجارب ما نیز به مرور به آن اضافه خواهد شد تا کارها ساده‌تر و این همکاری ثمربخش‌تر شود.

2- همکاری در اداره پرشین‌بلاگرز
پرشین‌بلاگرز یک نهاد فرهنگی، غیر انتفاعی و مستقل است که به قصد خدمت به جامعه مجازی وبلاگ‌شهر برپا شده است. تاکنون اداره پرشین‌بلاگرز توسط فعالیت افتخاری و داوطلبانه وبلاگ‌نویسان ممکن شده است. بدیهی است که رشد این فعالیت، کار بیشتر و تخصص‌های متنوع‌تری را می‌طلبد. دراختیار قرار دادن بخشی از وقت آزاد شما و استفاده از هم‌فکری و تخصص شما مسلمن استحکام بیشتری به این نهال نوپا  می‌بخشد. چنانچه مایل به همکاری در اداره پرشین‌بلاگرز هستید لطفاً پس از مطالعه مرامنامه پرشین‌بلاگرز و قبول آن،  با ما توسط این فرم تماس بگیرید. یکی از همکاران ما در این باره با شما تماس خواهد گرفت.